تقدیم به : 3
سپاسگزاری : 4
هیئت داوران 5
فهرست مطالب 8
گفتار اول 9
طرح مسئله 9
مقدمه 13
هنر معاصر 17
جهانی شدن 29
گفتار دوم : 31
اهداف راهبردی 31
2-1-3- شناخت مسئله 32
الف) شناخت رفتاروانگیزه ها 32
ب) شناخت نیاز های وضرورتها 33
پ)شناخت منابع و امکانات 34
3-1-3- شناخت عوامل تاثیر گذار:سه عامل زیر مهمترین عناصر ثابت برنامه هستند : 35
4-1-3- مقیاس کارکردموزه 38
الف )جنبه پزوهشی : 39
ب) جنبه پرورشی 39
پ)جنبه آموزشی 40
6-1-3- تعریف گروههای جمعیتی : 40
حوزه دوم- شناخت 42
بخش اول- مطالعات پایه 42
سیری در تاریخ هنر 42
دسته بندی هنرها 42
تعریف هنر: 43
هنر چیست 44
مقدمه 44
نتیجه گیری : 57
جامعه شناسی فرهنگ برای فرهنگ ویژگی هایی قائل است : 61
4-2-1-1- فرهنگ و ارتباط : 63
1-4-2-1-1- معنی ارتباط : 63
روند ارتباطی از جنبه های زیر تشکیل شده است : 64
نتیجه گیری : 67
2-3-3-1-1- زیبایی شناسی : 72
اینک وصف هنرها بطور خلاصه : 77
خلاصه سیر وتحول در تاریخ ایران : 80
حوزه دوم- شناخت 80
فصل 3: مطالعات شناخت موزه 80
شناخت مفهوم موزه 80
تعریف موزه: 81
مفهوم موزه: 82
فعالیتهای موزه: 83
طبقه بندی موزه باستان شناسی : 83
موزه باستان شناسی هنری: 84
موزه باستان شناسی: 85
حوزه سوم – شناخت 86
بخش سوم – مطالعات زمینه 86
– مبانی نظری معماری موزه 86
ب) انعطاف 89
بررسی جمعیتی 96
تعاریف و کلیات 108
1- امنیت آثار 112
روشها 112
کنترلهای محیطی و نگهداری آثار 115
6- موادی که برای زمینه آثار نمایشی استفاده می شوند 117
ضوابط و استانداردها 118
معماری موزه: 118
گردش و مسیرهای حرکتی در داخل نمایشگاه: 119
نور طبیعی: 120
نور و روشنایی از بالا: 121
تجزیه و تحلیل فضاهای خرد معماری: 122
1- عملیاتی 122
2- عمومی 123
3- پشتیبانی 123
الف- فضاهای پشتیبانی ( رفاعی – خدماتی) 123
ب: فضاهای پشتبانی ( خدماتی – تدارکاتی) 124
تدابیر طراحی در فضاهای خرد معماری: 124
آمفی تئاتر 124
ضوابطی در رابطه با سالن های سینما 125
پرده های سینما 125
– راهروهای سالن نمایش 125
ورودی و خروجی 126
2- گالری و نمایشگاه: 127
3- نمایشگاه موقت 128
4- بخش اداری 128
کارگاه ها 129
نکته 129
5- انبارها و ذخائر: 130
6- بوفه و کافی شاپ 130
معماری موزه باستان شناسی 130
معماری در موزه : 131
حرکت در موزه: 132
تقسیم فضایی در موزه 133
عرضه بندی فضاهای موزه 133
هدایت شونده در حالت زیر بروز می یابد: 135
مسیر بازدید آزاد ( مدار گردش اختیاری): 135
همخوانی فضا سازی با نوع موزه 136
موزه هنر 137
سالنهای نمایش: 138
نور در مورد جعبه آینه ها 141
راحتی بازدید کننده در مقابل جعبه آینه ها 142
گالریها و مراکز هنرهای معاصر: 143
3 ـ موزه باستان شناسی هنر معاصر: 152
شناخت منطقه تهران و ویژگیهای آن 161
چگونگی شکل گیری شهر تهران 161
جمعیت و پراکندگی آن: 163
سواد: 163
– آموزش: 164
مشخصات جغرافیائی استان تهران 164
اقلیم و آب و هوای تهران 166
– اقلیم 166
– دما 166
بارندگی 167
رطوبت نسبی 167
باد 168
تابش خورشید 168
وضعیت زمین شناختی تهران 169
آلودگیهای شهر تهران 170
وضعیت دسترسی در تهران 171
ساختار خدماتی تهران 172
دوره های آزاد آموزشی 174
موقعیت زمین نسبت به مناطق همجوار 177
شکل هندسی زمین ومناطق همجوار ان 177
بررسی وضعیت اقلیمی در سایت 178
عوامل مصنوعی زمین 178
دسترسی ها 179
بررسی طرح استقرار و جا نمایی 179
تجزیه و تحلیل امکانات فیزیکی اراضی 179
عوامل تاثیر گذار بر طراحی 180
جهت ساختمانها 180
تعداد طبقات 181
اصول و روش طراحی 183
طرح 184
اهداف 184
ایده 186
جهت استقرار ساختمان در تهران: 193
خلاصه و نتیجه گیری بخش اقلیمی: 198
معماری فضاهای پر ( توده مصالح) یا فضاهای خالی: 199
سیرتحرک در فضای خالی: 199
فضاها و بخشهای موزه: 201
فضای نموده ها: 201
فضای نگهداری و مرمت: 201
فضای اداری و خدمات رفاهی و تفریحی: 201
ساختار و ضوابط موزه: 202
– دیوار و کفپوش تالارها: 211
مراکز جنبی موزه: 212
حوزه اول : پیشنهاد دو طرح تحقیق 218
تاریخچه موزه در جهان: 219
تاریخچه موزه در ایران: 220
ـ موزه هنر و صنایع: 222
ـ موزه مردم شناسی تهران 222
ـ موزه باستان شناسی بقاع متبرکه: 223
موزه ایران باستان: 224
ـ موزه باستان شناسی باستانشناسی و هنر: 224
ـ موزه باستان شناسی مراکز استانها: 225
نقش موزه باستان شناسی در توسعه فرهنگی: 227
انواع موزه باستان شناسی : 227
موزه باستان شناسی هنری: 228
موزه باستان شناسی هنری مدرن: 228
موزه باستان شناسی تاریخی: 229
موزه باستان شناسی علمی: 230
موزه باستان شناسی تخصصی: 231
موزه باستان شناسی منطقه ای: 231
نتیجه 232
راهکارهای علمی آموزش در موزه باستان شناسی 251
جایگاه موزه باستان شناسی در فرهنگ توریسم 252
نحوه برقراری ارتباط با بازدیدکنندگان 254
پاسخگویی به نیاز بازدیدکننده با استفاده از شیوه های نوین ارتباطی 255
حیات بخشیدن به تاریخ 256
حوزه دوم ـ شناخت 258
بخش دوّم ـ مطالعات تطبیقی 258
نمونه های مشابه1ـ1ـ 4ـ 3ـ اهداف تشکیل مجموعه: 259
1 ـ1ـ 4ـ 3ـ اهداف تشکیل مجموعه: 260
2 ـ1ـ4ـ3ـ شکل گیری سایت مجموعه: 262
3 ـ1ـ4ـ3ـ قرارگیری ساختمان ها در مجموعه: 263
نمونه های موردی 267
موزه باستان شناسی شیکاتسو ـ آسوکا 316
اوزاکا (ژاپن) 1994 ـ 1990 316
تادائو آندو 316
موزه گوگنهایم بیلبائو 319
بیلبائو (اسپانیا) 1997 319
فرانک گهری 319
مطالعه نمونه های موردی موزه باستان شناسی 325
موزه باستان شناسی روبتا 325
موزه باستان شناسی دلفی 330
استانداردهای فضایی 334
نث 336
تصاویر سه بعدی از پروژه 336
منابع و ماخذ 339