مطالعات طراحی پارک موزه هنر
«فهرست جداول»
عنوان صفحه
جدول (6-1): دسته بندی سیستم فتوولتاتیک سقفی 78
جدول (6-2): دسته بندی انواع سیستم های فتوولتاتیک متکی بر نما 79
جدول (6-3): مشخصات منطقه اسایش 114
جدول (6-4) : جدول بر نامه ریزی فضای پار کینگ
جدول (6-5) :فواصل بین صندلیها در سالن سخنرانی
(6-6):جهت وزش باد
(6-8):جهت استقرار نسبت به محور شمال و جنوب
فهرست اشکال»
عنوان صفحه
شکل (1-1): معماری پایدار در راستای توسعه پایدار 7
شکل (1-2): مجموعه فر هنگی تجیبائو اثر زنزو پیانو 9
شکل (1-3): خانه آبشار رایت 10
شکل (1-4): طراحی بر اساس بستر طرح 12
شکل (1-5): طراحی براساس مسئله مر بوط به انرژی 13
شکل (1-6): تالار شهر لندن کار نورمن فاستر نمونه یک معماری اکوتک 14
شکل (1-7): بانک تجارت کومر سیائک اثر نورمن فاستر نمونه ای از معماری اکو ت 15
شکل (1-8): طراحی در جهت اخگوی به محیط و منظر ( نورمن فاستر) 17
شکل (3-1): عوامل سه گانه اسایش انسان/ اسایش انسان- انرژی –اقلیم- شهر و بنا- 24
شکل (5-1): شیشه های لومر از ورود جریانهای نور مزاحم جلوگیری می کنند. 48
شکل (5-2): بتن انتقال دهنده نور بتن با خاصیت باز تابش نیاز به روشنایی مصنوعی را کاهش می دهد. 49
شکل (5-3): پنجره مولد برق 51
شکل (5-4): نمونهای از سازههای چادری 57
شکل (6-1): چشمه اب گرم امرالد و گایزرز 59
شکل (6-2): گلخانهای گرم شده با انرژی زمین گرمایی منبع کمیسیون انرژی کالیفرنیا 59
شکل (6-3): انرژی ذخیره شده در زمین یا مجموعه گرمای جذب شده حاصل از منابع زیر زمینی در جو و اقیا نوس ها است . 60
شکل (6-4): توربین آبی با مولد الکتریسیتهزی اسیاب های ابی 61
شکل (6-5): زمین گرمای 63
شکل (6-6): زمین گرمای 64
شکل (6-7): استحصال انرژی الکتریکی از امواج اقیانوس 65
شکل (6-8): استفاده ار انرژی امواج اقیانوس 65
شکل (6-9): یک نمونه توربین بادی 68
شکل (6-10): توربین بادی انرکون E-۱۲۶، بیشترین توان تولید برق 68
شکل (6-11): توربین بادی Éole در کِبک کانادا، بزرگترین توربین باد با محور عمودی 69
شکل (6-12): انرژی پتانسیل موجود در آب موود به گردش در آوردن پر های توربین 69
شکل (6-13): زاویه انحراف و آزیموت تابش منبع 69
شکل (6-14): ساختار یک سلول فتوولتاتیک منبع 70
شکل (6-15): هواپیمای خورشیدی ناسا که توسط نو ر خورشید حرکت می کند. 71
شکل (6-16): یک خانه خورشیدی 73
شکل (6-17): یک سلول خورشیدی 73
شکل (6-18): ایجاد سایه توسط خود بنا و ساختمان های مجاور منجر به کاهش بازد هی سلول فتوولتاتیک می کردد. 76
شکل (6-19): عایق کاری فضای خالی دیوا ردر آب و هوای سرد 82
شکل (6-20): عایقکاری لبه دال در آب و هوای سر 82
شکل (6-21): چرخه دریافت مستقیم گرما 83
شکل (6-22): چرخه سرمایشی دریافت مستقیم منبع 83
شکل (6-23): تابش انرژی خورشیدی بر سطح زمین 84
شکل (6-24): تابش خورشید برسطوح مختلف 84
شکل (6-25): شیشه امواج با طول موج بلند را منتشر می کند و موجب افزایش دما می شود. 85
شکل (6-26): کلکتور های خورشیدی بدون پوشش جهت گر مایش استخر 85
شکل (6-27): کلکتور های به لوله خلا با بازدهی بالا 85
شکل (6-28): کلکتور های خورشیدی 85
شکل (6-29): سیستم های ترموسیفونی ساخت ایران 86
شکل (6-30): ساختمان بانک NMB NB در امستر دام طوری طراحی شده است که تمامی ایسنگا های کاری فضا ها ی داخلی آن در 6 متری از پنجر هها واقعند که این باعث شده تمام ساختمان بصورت یک عنصر PASSIVE عمل کند. 90
شکل (6-31): عمق منطقه PASSIVE در پلان برابر فاصله کف تا سقف بوده که می توان با استفاده از اتریوم از انرژی خورشیدی بیشتر استفاده کرد. 91
شکل (6-32): مقادیر مختلف سایه اندازی ( فصل تابستانو زمستان ) و تهویه یک اتریوم 91
شکل (6-33): 1- تهویه عرضی 2- تهویه یک طرفه 3- روشنایی روز A نور خورشید تهویه از قبل گرم شدهC کنداسیون کاهش یافته D فضای مفید 92
شکل (6-34): تاثیر ارتفاع اتریوم از جهت دید آسمان 92
شکل (6-35): وقتی از اتریوم به عنوان منبع تغذیه روشنای استفاده می شود. 93
شکل (6-36): برش داخلی یک لوله واکیوم 95
شکل (6-37): تفاوت سیستم رادیاتور معمولی و گرمایش از کف د رگرمایش یکنواخت فضا 96
شکل (6-38): دشواری سایه اندازی در غرب و پنجرههای شرقی 101
شکل (6-39): تعیین میزان پیش امدگی سقف 102
شکل (6-40): پنکه به انتشار یکنواخت گرما کمک می کند 104
شکل (6-41): لبه دار کردن دیوار لبه پنجر ه پس نشسته امکان ورود اشعه بیشتری را فراهم می کند 105
شکل (6-42): عایق حرارتی جهت حفظ گر ما 106
شکل (6-43): درختان سایه تابستانس ونور زمستانی تامین می کنند. 109
شکل (6-44): برکه حاصل از بارش و منبع ذخیره ابیاری 109
شکل (6-45): طراحی منطبق با شیب 109
شکل (6-46): برکه حاصل از بارش و منبع ذخیره ابیاری 110
شکل (6-47): طراحی منطبق با شیب 110
شکل (6-48): طراحی مناسب منظر 111
شکل (6-49): استفاده از باز تابش گر ما از روی سنگ فرش 111
شکل (6-50): مناطق پر فشار و کم فشار 119
شکل (6-51): تهویه عرضی منبع 119
شکل (6-52): قانون ارتفاع تهویه عرضی . عمق ساختمان 5 برابر ارتفاع ان است. 121
شکل (6-53): قرار گیری صحیح پارتیشن ها جهت عبور بدون مانع جریان هوا 123
شکل (6-54): تهویه از طریق نیروی بالا روند حداکثر اختلاف ارتفاع باز شو ها ی ورودی و خروجی 124
شکل (6-55): تهویه از طریق نیروی بالا روند دودکش 124
شکل (6-56): دودکش خورشیدی 125
شکل (7-1): تهویه یک جانبه 128
شکل (7-2): تهویه ترکیبی 129
شکل (7-3): با استفاده از دودکش خورشیدی داشتن فضای میانی و راهرو های کناری ا مکان جابحایی هوا و تهویه مطبوع در ساختمان ایجاد می شود. 129
شکل (7-4): تهویه از طریق کف های کاذب 130
شکل (8-1): فضای داخلی گلدن کلوریدا 143
شکل (8-2): کلکتور های گلدن کلوریدا 144
شکل (8-3): کلکتور های گلدن کلوریدا 144
شکل (8-4): قسمت اداری مرکز تحقیقاتی خلیج چساپیک 155
شکل (8-5): تلفیق گیاه در نمای مجموعه 156
شکل (8-6): نمای باغ کوئیز نیو یورک 162
شکل (8-7): نمای باغ کوئیز نیو یورک 162
شکل (8-8): نحوه پخش فشار در سطح خارجی در ساختمان ( پلان و مقاطع) 173
شکل (8-9): و جود اختلاف دما در سطوح بالا و پایین فضا و استفاده از باد گیر 173
شکل (8-10): نور پردازی طبیعی 174
شکل (1-1): معماری پایدار در راستای توسعه پایدار 7
شکل (1-2): مجموعه فر هنگی تجیبائو اثر زنزو پیانو 9
شکل (1-3): خانه آبشار رایت 10
شکل (1-4): طراحی بر اساس بستر طرح 12
شکل (1-5): طراحی براساس مسئله مر بوط به انرژی 13
شکل (1-6): تالار شهر لندن کار نورمن فاستر نمونه یک معماری اکوتک 14
شکل (1-7): بانک تجارت کومر سیائک اثر نورمن فاستر نمونه ای از معماری اکو ت 15
شکل (1-8): طراحی در جهت اخگوی به محیط و منظر ( نورمن فاستر) 17
شکل (3-1): عوامل سه گانه اسایش انسان/ اسایش انسان- انرژی –اقلیم- شهر و بنا- 24
شکل (5-1): شیشه های لومر از ورود جریانهای نور مزاحم جلوگیری می کنند. 48
شکل (5-2): بتن انتقال دهنده نور بتن با خاصیت باز تابش نیاز به روشنایی مصنوعی را کاهش می دهد. 49
شکل (5-3): پنجره مولد برق 51
شکل (5-4): نمونهای از سازههای چادری 57
شکل (6-1): چشمه اب گرم امرالد و گایزرز 59
شکل (6-2): گلخانهای گرم شده با انرژی زمین گرمایی منبع کمیسیون انرژی کالیفرنیا 59
شکل (6-3): انرژی ذخیره شده در زمین یا مجموعه گرمای جذب شده حاصل از منابع زیر زمینی در جو و اقیا نوس ها است . 60
شکل (6-4): توربین آبی با مولد الکتریسیتهزی اسیاب های ابی 61
شکل (6-5): زمین گرمای 63
شکل (6-6): زمین گرمای 64
شکل (6-7): استحصال انرژی الکتریکی از امواج اقیانوس 65
شکل (6-8): استفاده ار انرژی امواج اقیانوس 65
شکل (6-9): یک نمونه توربین بادی 68
شکل (6-10): توربین بادی انرکون E-۱۲۶، بیشترین توان تولید برق 68
شکل (6-11): توربین بادی Éole در کِبک کانادا، بزرگترین توربین باد با محور عمودی 69
شکل (6-12): انرژی پتانسیل موجود در آب موود به گردش در آوردن پر های توربین 69
شکل (6-13): زاویه انحراف و آزیموت تابش منبع 69
شکل (6-14): ساختار یک سلول فتوولتاتیک منبع 70
شکل (6-15): هواپیمای خورشیدی ناسا که توسط نو ر خورشید حرکت می کند. 71
شکل (6-16): یک خانه خورشیدی 73
شکل (6-17): یک سلول خورشیدی 73
شکل (6-18): ایجاد سایه توسط خود بنا و ساختمان های مجاور منجر به کاهش بازد هی سلول فتوولتاتیک می کردد. 76
شکل (6-19): عایق کاری فضای خالی دیوا ردر آب و هوای سرد 82
شکل (6-20): عایقکاری لبه دال در آب و هوای سر 82
شکل (6-21): چرخه دریافت مستقیم گرما 83
شکل (6-22): چرخه سرمایشی دریافت مستقیم منبع 83
شکل (6-23): تابش انرژی خورشیدی بر سطح زمین 84
شکل (6-24): تابش خورشید برسطوح مختلف 84
شکل (6-25): شیشه امواج با طول موج بلند را منتشر می کند و موجب افزایش دما می شود. 85
شکل (6-26): کلکتور های خورشیدی بدون پوشش جهت گر مایش استخر 85
شکل (6-27): کلکتور های به لوله خلا با بازدهی بالا 85
شکل (6-28): کلکتور های خورشیدی 85
شکل (6-29): سیستم های ترموسیفونی ساخت ایران 86
شکل (6-30): ساختمان بانک NMB NB در امستر دام طوری طراحی شده است که تمامی ایسنگا های کاری فضا ها ی داخلی آن در 6 متری از پنجر هها واقعند که این باعث شده تمام ساختمان بصورت یک عنصر PASSIVE عمل کند. 90
شکل (6-31): عمق منطقه PASSIVE در پلان برابر فاصله کف تا سقف بوده که می توان با استفاده از اتریوم از انرژی خورشیدی بیشتر استفاده کرد. 91
شکل (6-32): مقادیر مختلف سایه اندازی ( فصل تابستانو زمستان ) و تهویه یک اتریوم 91
شکل (6-33): 1- تهویه عرضی 2- تهویه یک طرفه 3- روشنایی روز A نور خورشید تهویه از قبل گرم شدهC کنداسیون کاهش یافته D فضای مفید 92
شکل (6-34): تاثیر ارتفاع اتریوم از جهت دید آسمان 92
شکل (6-35): وقتی از اتریوم به عنوان منبع تغذیه روشنای استفاده می شود. 93
شکل (6-36): برش داخلی یک لوله واکیوم 95
شکل (6-37): تفاوت سیستم رادیاتور معمولی و گرمایش از کف د رگرمایش یکنواخت فضا 96
شکل (6-38): دشواری سایه اندازی در غرب و پنجرههای شرقی 101
شکل (6-39): تعیین میزان پیش امدگی سقف 102
شکل (6-40): پنکه به انتشار یکنواخت گرما کمک می کند 104
شکل (6-41): لبه دار کردن دیوار لبه پنجر ه پس نشسته امکان ورود اشعه بیشتری را فراهم می کند 105
شکل (6-42): عایق حرارتی جهت حفظ گر ما 106
شکل (6-43): درختان سایه تابستانس ونور زمستانی تامین می کنند. 109
شکل (6-44): برکه حاصل از بارش و منبع ذخیره ابیاری 109
شکل (6-45): طراحی منطبق با شیب 109
شکل (6-46): برکه حاصل از بارش و منبع ذخیره ابیاری 110
شکل (6-47): طراحی منطبق با شیب 110
شکل (6-48): طراحی مناسب منظر 111
شکل (6-49): استفاده از باز تابش گر ما از روی سنگ فرش 111
شکل (6-50): مناطق پر فشار و کم فشار 119
شکل (6-51): تهویه عرضی منبع 119
شکل (6-52): قانون ارتفاع تهویه عرضی . عمق ساختمان 5 برابر ارتفاع ان است. 121
شکل (6-53): قرار گیری صحیح پارتیشن ها جهت عبور بدون مانع جریان هوا 123
شکل (6-54): تهویه از طریق نیروی بالا روند حداکثر اختلاف ارتفاع باز شو ها ی ورودی و خروجی 124
شکل (6-55): تهویه از طریق نیروی بالا روند دودکش 124
شکل (6-56): دودکش خورشیدی 125
شکل (7-1): تهویه یک جانبه 128
شکل (7-2): تهویه ترکیبی 129
شکل (7-3): با استفاده از دودکش خورشیدی داشتن فضای میانی و راهرو های کناری ا مکان جابحایی هوا و تهویه مطبوع در ساختمان ایجاد می شود. 129
شکل (7-4): تهویه از طریق کف های کاذب 130
شکل (8-1): فضای داخلی گلدن کلوریدا 143
شکل (8-2): کلکتور های گلدن کلوریدا 144
شکل (8-3): کلکتور های گلدن کلوریدا 144
شکل (8-4): قسمت اداری مرکز تحقیقاتی خلیج چساپیک 155
شکل (8-5): تلفیق گیاه در نمای مجموعه 156
شکل (8-6): نمای باغ کوئیز نیو یورک 162
شکل (8-7): نمای باغ کوئیز نیو یورک 162
شکل (8-8): نحوه پخش فشار در سطح خارجی در ساختمان ( پلان و مقاطع) 173
شکل (8-9): و جود اختلاف دما در سطوح بالا و پایین فضا و استفاده از باد گیر 173
شکل (8-10): نور پردازی طبیعی 174
(شکل10-1): پوشش فایبر گلس با پوشش سیلیکون…………………………………………………. ………187
(شکل10-2): ورقهای ای ت اف…………………………………………………….. …..189
,(شکل10-3): مراحل بازیافت دیوار های سبک گچی… ………194
(شکل11-1): اثرات محیطی فضای سبز … ……200
(شکل11-2): اثرات محیطی فضای سبز …………………… … ……………..201
( -1): (سطح منعکس کننده استفاده از نور خورشید را افزایش می دهد ( واتسون دلند . اقلیمی 1372) 251
(شکل12-2): افزایش پهنای کمربند حفاظتی ناحیه حفاظت شده را افزایش نمی دهد برعکس یک کمربند عریض ( مانند جنگل ) به میزان زیاد از طول این منطقه کم می کند . ( واتسون دلند . طراحی اقلیمی 1372) 251
(شکل12-3): ( استفاده از گیا هان برای سایه اندازی) …… …………………………….. 251
(شکل12-4): استفاده از گیا هان جهت هدایت باد…… …………………………………..252
شکل12-5): استفاده از پوشش گیا هی برای خنک کردن ساختمان و محوطه… …………252
(شکل12-6): استفاده از وله های اب فشان ……………………………………………….253
(شکل12-7): شکل و نحوه قرار گیری ساختمان به منظور کاهش تلاطم باد درزمستان ……253
(شکل12-8): شکل و جهت دادن به بدنه ساختمان برای ساختمان برای به حداکثر رساندن از نسیم تابستان 254
شکل12-9): استفاده از فضای زیر بام شیبدار به عنوان فضای حائل بین هوای داخل و خارج… .256
(شکل12-10): استفاده از فضای زیر بام شیبدار به عنوان فضای حائل بین هوای داخل و خارج مجدد… .257
(شکل12-11): استفاده از هشتی یا دیوار بادشکن در قسمت ورودی ساختمان شود…258
(شکل12-12): با انتخاب حداکثر خط سایه (SLF) از جدول و قرار دادن آن در فرمول مربوطه می توان از ضخامت مناسب سایه بان W را بطور تقریبی به دست آورد. W=H/SLF سایبان مطلوب… …259
(شکل12-13): صفحات منعکس کننده را می توان به صورت متحرک راحی کرد به صورتی که در زمستان باعث انعکاس نور خورشید به داخل ساختمان شود اما در تابستان می توان آنرادر حالتی قرار داد که موجب وزش باد به داخل و دفع گرما شود… 260
(شکل12-14): یش آمدگی بام باعث حبس هوا درزیر بام ودر نتیجه افزایش فشار هوا میشود این فشار هوا باعث وزش نسیم به داخل می گردد…… ……………………………261
(شکل13-1): منظرهای محافظ …278
(شکل13-2): گذرگاه خیابان لوییس، لاس وگاس …280
(شکل13-3): منظرهای محافظ …282
(شکل13-4): منظره …282
(شکل13-5): منظره …282
(شکل13-6): منظره …282
(شکل13-7): ترفندهای محوطه سازی در طراحی فضای سبز…… ……………..285
(شکل13-8): منظره……… …………… ………………………………………286
(شکل16-1): سایت 316
(شکل16-2): دید به منظر 317
(شکل16-3): دید به منظر317
(شکل16-4): دید به منظر317…………… ……………………………………………
(شکل16-5): دید به منظر318………………… ……………………………………….
(شکل16-6): دید به منظر319…………………… …………………………………
(شکل16-7): دید به منظر320…………………………………………………………………….
(شکل16-8): دید به منظر320……………………………… …………………………………
(شکل16-9): نحوه دستر سی ها به پار ک موزه321…………… ………………
(شکل16-10): نحوه دستر سی ها به پار ک موزه321……………………… ……………..
(شکل16-11): دید به منظر323………………………… …………………………………
(شکل16-12): دید به منظر323…………………………… ………………………………
(شکل16-13): لکه گذاری دریاچه324……………………………………… …………………
(شکل16-14): شکل گیری هندسه پارک325………………………………… ………
(شکل16-15): شکل گیری326…… ………………..
(شکل16-16): دید به منظر328…………… ……………………………….
(شکل16-17): دید به منظر328 …
(شکل16-17): موقعیت موزه در سایت 329
(شکل16-18): جهت گیری330…………………………… … ………………………
(شکل16-17): تاثیر اقلیم و خرد اقلیم بر طراحی موزه331