×

تغییرات و بروزرسانی ها :

امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Tel : 0 9 3 8 8 3 2 2 4 8 7
Email : Persian.memar[at]gmail[dot]com
بزرگترین فروشگاه مطالعات معماریمرجع مطالعات و رساله های معماری
تیم مطالعاتی و تحقیقاتی کَدسیتی که زیر مجموعه گروه معماری اِشِل می باشد کار و فعالیت خود را در زمینه ارائه مجموعه پروژه های معماری و همچنین تحقیقاتی معماری شروع کرده تا بتواند به معماران و علاقمندان به آن خدمت کند. [بیشتر بخوانید]
مرجع مطالعات و رساله های معماری

دانلود مطالعات مجتمع مسکونی

دانلود مطالعات مجتمع مسكوني
0

دانلود مطالعات مجتمع مسکونی


رساله و مطالعات مجتمع مسکونی 3
–    تعاریف مسکن
–    مسکن و مسائل فرهنگی
–    رویکردهای اقلیمی در بررسی تأثیر اقلیم بر خانه
–    انواع مسکن
–    زندگی در مجموعه¬های مسکونی
–    چه گروه¬هایی به طور عمده مجموعه¬های مسکونی را می¬سازند؟
رئوس کلی فصلها
بخش اول: مسکن چیست؟
بخش دوم: ویژگی¬های فضایی مسکن و ا ستانداردها
بخش سوم: بررسی نمونه¬ها
بخش چهارم: خصوصیات اقلیمی
بخش پنجم: شناخت سایت
بخش ششم: مبانی و پایه¬های طراحی
بخش هفتم: مبانی نظری و روند طراحی

موضوع پروژه:
با توجه به تعاریف مسکن ارائه شده سایت در نظرگرفته شده به گونه¬ای است که با توجه به فضای مسکونی اطراف سایت که در تناقض کامل است، چرا که خیابانهای اطراف سایت در بعضی از گذرها ساختمانهای مدرن و زیبا با نماهای سنگ، آجر و … دیده می¬شود که نشان از موجودیت ساکنین آن در طبقه مرفه و نسبتاً مرفه است و بالعکس تنها در 2 خیابان بالاتر از محل این سایت و در ضلع غربی امامزاده قاسم (ع) خانه¬ها به صورت دخمه¬ای و پله¬ای بوده که به ظاهر شما با دیدن آنها احساس هیچ گونه ایستایی از نظر ساختمان سازی نمی-کنید، فاضلابهای این خانه¬های تو در تو که کاملاً به هم مشرف هستند در خیابانهای این منطقه جاری می-باشد که باعث بروز حشرات موذی و بوی بد و بالاخره آلودگی زیاد می¬باشد.
همچنین این خانه¬ها از نظر استاندارد مسکن از هیچ گونه استانداردی از نظر فضای زندگی، محرومیت و امکانات کافی برخودار نمی¬باشد.
لذا هدف از انتخاب این پروژه بوجود آوردن فضایی مسکونی و راحت با امکانات ک افی برای ساکنین این منطقه می¬باشد که اکثراً هم مهاجر و ترک زبان هستند واز نظر طبقه اجتماعی (مادی) قشر کم درآمد می-باشند. همچنین این منطقه را روی زمین¬های شیب¬دار می¬می¬باشد که با توجه به تضاد بوجود آمده زیبایی خود را تا حدی از دست داده و ساخته شدن این مجتمع مسکونی می¬تواند به هماهنگی اطراف کمک نموده تا بافت زیبا و یکدستی از نظر دید و منظر به این منطقه داده شود.
منابع و مأخذ
1.    محمود کسمایی، اقلیم و معمای، بهینه¬بندی اقلیمی ، سمکن، محیط مسکوی، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن 1372
2.    محمد کریم پیر نیا، شیوه¬های معماری ایرانی
3.    ارنست نونفیرست ، اطلاعات معماری نونفیرست
4.    مقررات و معیارهای طراحی و اجرایی، جزئیات تیپ ساختمانی، سازمان برنامه و بودجه، دفتر امور فنی و تدوین معیارهای جلد اول
5.    محمود توسلی – اصول و روشهای طراحی شهری و فضای مسکونی
6.    مهندس غلامحسین معماریان، آشنایی با معماری مسکونی ایران گونه¬شناسی درون¬گرا
1.    www.Greatbuilding.com
2.    www.ArchiGuide.com
3.    Architecture for future, Terrail
4.    El Croquis
5.    www.District22.com

1-1- تعاریف مسکن
تعاریف مختلفی را برای مسکن می¬توان ارائه کرد که به ذکر چند نمونه می¬پردازیم:
مسکن از لحاظ لغوی به معنی محل و فضایی است که در آن سکونت می¬گزینند با توجه به این تعریف مسکن بعد وسیعی از فضا را شامل می¬گردد یعنی از شهر(محل سکونت یک اجتماع) تا یک اتاق (محل سکونت یک فرد) را شامل می¬گردد.
    مسکن زر مجموعه¬ای از فضای مسکونی که احتیاجات انسان را در مقیاس فرد و خانواده بر آورده می-کند.
    مسکن شیء فیزیکی می¬باشد که انسان را در مقابل عوارض، طبیعی و جانوران حفاظت می¬نماید و محیط فیزیکی لازم جهت جریان یافتن بخش مهمی از روال زندگی روزانه، ماهانه و سالانه را در اختیارش قرار می¬دهد.
    مسکن مکانی است  که از نظر کالبدی با استانداردهای مدون همخوانی داشته باشد و در مکانی قرار گیرد که دستیابی بی¬دردسر به محل کار خرید وتفریح را ممکن گرداند و بالاخره در نحوه دستیابی به مسکن امنیتی وجود داشته باشد.
    مفهوم مسکن به عنوان مدمن بر ضد سرما، اختلافات هوا، سر و صدا و …. است.
    مفهوم مسکن به عنوان طبیعت برای تأمین داشتن از آفتاب، فضا و سبزی و خرمی و آرامش است.
1-2- مسکن و مسائل فرهنگی
نقش فرهنگ در مسکن بسیار قابل توجه است چرا که عادات زندگی و نیز نحوه رفتار ما تأثیری مستقیم بر شکل¬گیری فضاها دارد.
این امر بر همگان مسلم است که زندگی امروزین ما با زندگی پدران¬مان تفاوتهای بسار دارد از لباس پوشیدن گرفته تا آداب و رسوم زندگی همه و همه در دهه¬های خیر دستخوش تغییرات اساسی شده است. بسیاری از رفتارها که جزء لاینفک زندگی پدرانمان بوده به علل گوناگون از زندگی ما به کلی رخت بر بسته یا بسیار کم رنگ شده است بیشتر کارها و وسایلی که امروزه برای ما بسیار معمولی و سهل الوصول است  تصورش نیز برای نسل¬های قبل دشوار می¬نمود.
بالطبع این فعل وانفعالات در رفتارهای سکونتی نیز مؤثر بوده و خانواده¬ به عنوان هسته اصلی اجتماعی همواره متأثیر از تغییرات اجتماعی (خواه درست یا غلط) بوده است نتیجه این تغییرات در نگرش به زندگی و سکونت بستر این فعالیتها یعنی خانه را نیز دچار تغییرات بنیادین (چه در روابط و چه در طراحی و شکل فضا) کرده است امروزه بسیاری از فعالیت¬ها سکونتی حذف گردیده و یا جزء فعالیتهای سکونتی است علاوه بر این فعالتیهای جدیدی مانند دیدن تلویزیون و … نیز به فعالیتهای سکونت افزوده شده است.
امروزه دیگر فعالیتهایی چون نان پختن در جوامع شهری از خدمات شهری محسوب می¬شود و کسی در خانه نان نمی¬پزد به همین علت طراحی فضاهای پخت نان و تنورخانه¬ها و … در خانه ضرورتی ندارد امروزه علاوه بر پخت نان بسیار از آماده¬سازی¬های اولیه مواد غذایی چون تهیه رب – آبغوره و آبلیمو – عرق¬گیری از گیاهان و … نیز در خانه انجام نمی¬شود واکثر خانواده¬ها به علل گوناگون این مواد را به طور آماده خریداری می¬کنندو نتیجه حذف فضاهایی از مسکن بوده که با انجام این فعالیت¬ها یا نگهداری وسایل مربوطه به آنها در ارتباط هستند معمولاً قسمتهای زیادی از سطح انبارهای منازل در گذشته به وسایل این فعالیتها اختصاص داده می-شد زیرا این وسایل که تنها یکبار در سال مورد استفاده قرار می¬گرفتند می¬بایستی مایحتاج یکسال یک یا چند خانواده را با این وسایل تهیه می¬کردند بنابر این با حذف این عناصر از مسکن فضای انبار به میزان زیادی کوچکتر گردیده است.
نکته قابل توجه تأثیر دیگر فرهنگ¬های دیگر و متنوع و غربی بر جامعه ماست شک نیست که ظاهر فریبنده این مظاهر فرهنگ غربی در کشور ما مانند بسیاری از کشورها یک شیفتیگی فرهنگی مسبب به این مظاهر ایجاد کرده است.
اگر معماری را آینه تمام نمای فرهنگ آن جامعه بدانیم با کمی دقت می¬توانیم تایر این تغییرات فرهنگی را به خوبی در معماری (چه در ظاهر و چه باطن) مشاهده نماییم.
معماری در الگوهای جدید از حالتی درونگرا به عنصری برونگرا تبدیل شده است میل به تحمل و خودنمایی در معماری امورز باعث می¬شود هر شخص سعی کند تا آنجا که می¬تواند خانه خود را شاخص¬تر از دیگران بنا نهد به همین علت هر روز خانه¬های بزرگتر و با مصالح گرانتر ساخته می¬وشد تا قدرت صاحبان خود را به نمایش گذارند این درست عکس آن چیزی است که در معماری ما حاکم بود معماری سراسر آمیخته با حجب و حیا و اگر برتری نیز بود تنها در درون خانه¬ها به نمایش گذاشته می¬شد و از بیرون چه فقیر و چه غنی تفاوتی با یکدیگر نداشتند از طرف دیگر همین روند در داخل فضاهای سکونتی نیز ادامه داشته است اسامی فضاها دقیقاً ترجمه اساسی فضاهای خانه¬های اروپایی و امریکایی است مبلمان نیز از سیستم سنتی کم¬کم به مبلمان غربی تبدیل شده و به جای پشتی¬هایی با حجم کم مبل¬هایی سنگین و حجیم و به جای سفره¬های ایرانی که روی زمین پهن می¬شدند میزهای ناهارخوری شش نفره و هشت نفره قرار گرفته¬اند اینها همه وهمه از ابتدا بر تمامی رفتارهای خانواده حتی میهمانان را تحت تأثیر قرار داده¬اند تجمل¬گرایی همچنین باعث خرید تعداد زیادی لباس با رنگها و طرح¬های گوناگون می¬شود که این مسئله به میزان زیاد بر حجم کمدهای شخصی ساکنین مسکن افزوده است.
خرید وسایل تزئینی، ظروف چینی، بلور و … به جای ظروف مسی، سفالی و شیشه¬ای ساخت داخل باعث تغییر فرم واندازه¬ کمدها و فضاهای نگهداری این وسایل شده است بهای زیاد، ظرافت و شکنندگی این لوازم باعث شده که فضاهای نگهداری آنها به جای انباری به اتاقهای اصلی چون نشیمن و پذیرایی نقل مکان کرده و به نوبه خود بر فضای اصلی خانه بیافزاید.
دیگر وسایلی که دیروز جنبه کاربردی داشته¬اند امروزه به عنوان سمبل مکنت خانواده در آمد و هر خانواده سعی می¬کند که هر چه بیشتر و گران¬ترین وسایل را خریداری نموده و به معرض دید عموم بگذارد وسایلی که شاید هیچ گاه مورد مصرف پیدا نکنند.
تمام این موارد به رغم ظاهر کم اهمیت تأثیر بسزایی در سطح مسکن مورد نیاز خانواده گذاشته است.
رویکرد اقلیمی در بررسی تأثیر اقلیم بر خانه
برای گذشتگان سازگاری با شرایط منطقه¬ای یک اصل اساسی در معماری بوده است.
برای اینکه خانه¬ها درست طراحی شوند ابتدا باید به کشورها و اقلیمی که خانه در آن واقع می¬شود توجه کرد یک سبک خانه برای مصر مناسب است سبک دیگر برای اسپانیا و …. زیرا بخشی از زمین¬ مستقیماً زیر خط سیر خورشید قرار داد و بخشی دیگر در فاصله دورتر از آن و بخش¬هایی بین آنها قرار گرفته¬اند مناطق مختلف کره زمین دارای ویژگی¬های متفاوتی هستند بنابر این واضح است که طرح خانه¬ها باید با طبیعت و ویژگی¬های کشورها و تنوع اقلیمی مطابقت داشته باشد.
محیط اقلیمی عامل مؤثری در شکل معماری است مصداق این نظریه می¬تواند تفاوت فرم و شکل خانه¬ها در اقلیم¬های متفاوت باشد حتی زمانی که این خانه¬ها متعلق به مردمی با پیشینه قومی و نژاد (فرهنگ) مشترک باشند.
در این زمینه ولکی به مطالعه مسکن بومیان امریکایی پرداخته و در نهایت شکل ساخت و سازهای این اقوام رامتأثر از تلاش آنان برای تطبیق مسکن خود با محیط اقلیمی خاصی که در آن زندگی می¬کنند می¬داند.
خانه¬های این اقلیم به عنوان مثال پونبلوها دارای سقفها و دیوارهای ضیخم خشتی عایق بسیار مناسبی عمل کرده و با ظرفیت حرارتی مناسب باعث تأخیر بنابر این سبب کاهش حداکثر دمای هوا می¬شوند این خانه¬ها دارای پنجره¬های با فاصله کمی نسبت به هم ساخته شده¬اند به این ترتیب سطوحی که در می¬گیرند به میزان قابل توجهی کاهش می¬یابد پونیلو معمولاً دارای کشیدگی شرقی – غربی است و به این وسیله تابش شدید صبح و بعد از ظهر بر بدنه¬های جانبی کاهش یافته و در زمستان حداکثر استفاده از نور جنوب میسر است.
ساکنین اقلیم گرم و مرطوب با دو مسأله عمده روبرو هستند یکی احتراز از تابش بیش از حد خورشید ودیگری کاهش رطوبت هوا به وسیله کوران در این منطقه سازماندهی خانه¬ها در کنار هم به گونه¬ای است که مانعی در برابر هوا ایجاد نشود تک تک خانه¬ها با پوشش گیاهی اطراف در ترکیبی یکپارچه قرار دارد ساکنین این نواحی خانه¬هایی با بام دو شیب ساخته و روی آن را با پوشش گیاهی می¬پوشانند به این جهت که عایقی در برابر آفتاب بوده و برای فضایی زیرین سایه¬انداز باشد این خانه¬ها دیوار ندارند شیب تند و پیش¬آمدگی زیاد سقف¬ها راه حلی در برابر بارندگی است کف خانه¬ها برای مقابله با رطوبت بالاتر از سطح زمین ساخته شده و به این ترتیب امکان جریان هوا در زیر وجود دارد و سطح خشک¬تری حاصل می¬گردد.
بومیان آمریکایی دارای ریشه نژادی آسیایی هستند این سرخپوستان طی مهاجرتهای پی در پی در سرتاسر آمریکای شمالی و در اقلیتهای متفاوت مستقر شدند قبائل مستقر در منطقه سرد یا سرمای شدید و کمبود سوخت مواجه بودند تحت این شرایط جلوگیری از به هدر رفتن و ذخیره گرما اهمیت می¬یابد بنابر این خانه-های آنها در کنار هم به صورت متراکم ساخته می¬شود با کمترین سطح نمایان خانه¬هایی با پوشش دو پوسته که هوای موجود بین دو پوسته عایقی بین فضای داخل و خارج بوده و این امکان وجود داشته که پوسته خارجی را در تابستان جهت تهویه بردارند. سقف¬های کم شیب خانه¬ها در زمستان باغ می¬شوند که برف روی سطح بام باقی مانده و به صورت یک لایه عایق عمل کند.
انواع مسکن
ساختمان¬های مسکونی در 10 گونه بررسی می¬شود که شامل تک واحدی مستقل خانه¬های حیاط مرکزی ، خانه¬های شهری، مجموعه¬های مسکونی اشتراکی، آپارتمانهای بلند، برج¬های مسکونی، آ:ارتمان با دسترسی مرکزی، مجتمع¬های مسکونی با ارتفاع متوسط، مجتمع¬های مسکونی جمعی و ساختمان¬های چند عملکردی می¬باشد و ما در اینجا با توجه به ماهیت موضوع طراحی به شرح گونه¬های خانه¬های شهری مجموعه مسکونی اشتراکی مجتمع¬های مسکونی یا ارتفاع متوسط و ساختمان¬های چند عملکردی می¬پردازیم.
خانه¬های شهری
برخلاف خانه¬های حیاط مرکزی که درون¬گرا هستند خانه¬های شهری به بیرون و به طرف خیابان باز می¬شوند ریشه خانه¬های شهری به شهرها و قلعه¬های قرون وسطی زمانی که دور شهر را دیوار و برج و بارو احاطه کرده بود و قطعه زمین¬های مسکونی باید باریک بودند باز می¬گردد.
از نظر مفهوم خانه¬های ردیفی بدون حیاط خانه¬هایی هستند که به طور مختص شهرهای صنعتی و یا خانه-های گران قیمت سبک جورج در مناطق مسکونی لندن هستند که از نظر نوع و گونه مسکن هر دو در یک دسته¬بندی قرار می¬گیرند خانه¬های ردیفی کارگری از نظر طرح یکسان بوده و سرپناهی باحداقل سطح است که دارای چند اتاق کوچک است که در دو طبقه پخش شده¬اند در این واحدها اتاق اصلی و نشیمن به خیابان دید دارد برعکس آن خانه¬های شهری سبک جورج بسیار جادار و بزرگ بوده و در چند طبقه با اتاق¬های بزرگ و فراوان ساته شده¬اند اتاق¬ها یا به فضای همساگی دید داشته و یا در بدترین شرایط به خیابانی پر درخت و یا خیابانی عریض دید پیدامی¬کنند.
مسئله پارکینگ اتومبیل در طراحی مجموعه¬های شهری در حقیقت به عنوان یکی از مشکل¬ترین نکات مطرح می¬گردد زیرا در زمین¬هایی باعرض استاندارد 6 متر که به طور مرسوم استفاده می¬شود در طرف خیابان فقط یک گاراژ می¬توان قرار داد در نتیجه در پارکینگ بدنه طرف خیابان را می¬پوشاند با قرار دادن گاراژ¬ها در پشت ساختمان باید یک کوچه در کنار واحدها تعبیه شود که اولاً اقتصادی نیست و سبب اتلاف زمین می¬شود ثانیاً مقامات شهری با ایجاد آن موافقت نمی¬کنند زیرا نگهداری آن به عهده شهرداری خواهدبود. بزرگترین مزیت خانه¬های ردیفی شهری در استفاده بهینه از زمین و انرژی است یکی از عوامل مهم در پروژه¬های خانه¬سازی قیمت زمین می¬باشد هر قدر زمین کوچکتر باشد تقاضا برای آن بیشتر خواهد بود خانه¬های شهری دو طبقه استاندارد که عرض بر خیابان آنها یک سوم عرض خانه¬ها تک واحدی دو قلوی حومه¬ها می¬باشد نه تنها هزینه زمین بلکه هزینه ساخت نگهداری و تأسیسات شهری آن نیز ارزان¬تر است زیرا این هزینه ها براساس عرض بر زمین که متصل به خیابان است محاسبه می¬شود علاوه بر این هر قدر که عرض خیابان کمتر باشد به نسبت آن طول مسیر خیابان کمتر و هزینه حمل و نقل آن کاهش می¬یابد اما شاید مهمترین دلیل برای استفاده بهینه خانه¬های شهری از زمین کاهش بی رویه زمین شهری و صرفه جویی زمین¬های کشاورزی است.
مجموعه مسکونی اشتراکی
فکر مجموعه¬های مسکونی اشتراکی از دانمارک شروع شد و پیدایش آن در حقیقت به سه عامل بستگی داشت:
    جنبش مدام ضد فرهنگی دهه 60 میلادی که عامل افزایش تقاضا برای زندگی اجتماعی گردید.
    گرایش و جانب¬داری جامعه از مجموعه¬های مسکونی کم تراکم با ارتفاع کم در مقیاس کوچک
    فشارهای جدیدی که در پی تغییرات اجتماعی – اقتصادی و جمعیتی بر خانواده¬ها وارد شده بود.
همانند خانه¬های آپارتمانی که قبلاً ساخته شده بودند مجموعه¬های مسکونی اشتراکی برای اداره خدمات روزمره بیشتری به ساکنان به وجود آمدند این خدمات شامل دسترسی به چندین نوع خدمات عمومی، نظیر مهد کودک و غذاخوری کودکان که وجود اولی به خصوص برای پدر و مادرهای شاغل بسیار مهم و جذاب بوده است علاوه بر اینها مجموعه¬های اشتراکی باید تغییراتی را که در شکل خانواده¬ها و نوع زندگی جدید و نوع روابط اجتماعی که به وجود آمده بود جوابگو باشند در این گونه مجموعه¬ها اگر چه خانواده¬ها در یک قلمرو معین همسایگی زندگی می¬کنند ولی خدمات عمومی و فضایی تفریحی به طور مشترک در دسترس آنها قرار می¬گیرد ساختمان¬های عمومی علاوه بر فضای عمومی مورد نیاز جامعه معمولاً دارای غذاخوری برای ساکنان و مهد کودک برای نگه¬داری کودکان است از آنجایی که برنامه¬ریزی و ساخت اغلب این فضاهای عمومی یا شرکت فعال ساکنان انجام می¬شود مقایس شرایط و نحوه اداره هر مجموعه با مجموعه دیگر متفاوت است به هر حال واحدهای مسکونی مستقل برای همه خانواده و فضاهای خدماتی عمومی مکمل یکدیگر هستند در ابتدا مجموعه¬های مسکونی اشتراکی اغلب توسط بخش خصوصی احداث می¬شد بعدها شرکت¬های تعاونی مسکن غیر انتفاعی و شرکت¬های تعاونی که وام مسکن نیز دارند احداث این گونه مجموعه¬ها را شروع کردند اما اغلب واحدهای استیجاری مجموعه¬های اشتراکی توسط بخش خصوصی ساخته شده¬اند.
خانه عمومی معمولاً در مرکز حمله قرار دارد و زیر بنای آن تابعی از اندازه جامعه¬ای که از آن استفاده می¬کند می¬باشد و دامنه¬ای از 5 تا 20 درصد سطح کل زیربنای واحدهای مسکونی در مجموعه را دارد فضاهای اصلی خانه عمومی شامل غذاخوری و نشیمن عمومی می شود و بعضاً اتاقی برای بازی، اتاق تلویزیون، تعمیرگان و انبارها را نیز شامل می¬گردد.
سازمان¬دهی مدیریت غذاخوری جمعی در این گونه جوامع با یکدیگر مختلف است با این حال در اکثر نمونه¬ها طبخ غذا وظیفه¬ای است که به صورت داوطلبانه انجام می¬شود و به نوبت در بین شرکت کنندگان در این جوامع دور می¬زند.
این گونه مجموعه¬های مسکونی جذابیت¬های قابل ملاحظه¬ای دارد نخست این که هر شخص همواره حق انتخاب بین زندگی خصوصی در واحد مسکونی خود و یا شرکت در فعالیت¬های اجتماعی در فضاهای عمومی مجموعه را دارد دوم این که زندگی در این گونه مجموعه¬ها حس همکاری داوطلبانه و مسئولیت پذیری اجتماعی را به خوبی ترویج می¬کند مورد دیگر اینکه در زندگی در این مجموعه¬ها تجربه زندگی هماهنگ گروهی و اشتراکی مبتنی بر روش¬های دمکراتیک را برای همه ساکنان فراهم می¬سازد.
مجتمع¬های مسکونی با ارتفاع متوسط
مجتمع¬های مسکونی با ارتفاع متوسط یعنی چهار تا هشت طبقه جایگزین¬های خوب و ماندگاری برای آپارتمان¬های با ارتفاع متوسط دراوایل قرن در بیشتر شهرها بسیار معمول بودند قبل از اختراع آسانسور ارتفاع ساختمان¬ها محدود به اندازه¬¬ای بود که هر فرد می¬وانست برای رسیدن به واحد سمکونی خود از پله¬ها بالا برود.
مجتمع¬های مسکونی آپارتمانی به شکل باغ خانه¬ای با واحدهای مسکونی بزرگ و جادار و آسانسورهای بدون متصدی برای طبقه کم در آمد و متوسط و حتی برای خانواده¬هایی با درآمد بالا ساخته شدند در تمام این پروژه¬ها راهروهای عمومی و خصوصی به حداقل رسانده شدند و خانه¬ها دارای پنجره¬های مشرف به خیابان بودند یک حیاط خلوت در پشت ساختمان و یک حیاط جانبی نیز داشتند که تهویه داخلی واحدهای مسکونی را تأمین می¬کرد این آپارتمان¬ها در بین دو جنگ جهانی در هلند، آلمان، فرانسه و انگلستان با اقبال خوبی رو به رو بودند.
مجتمع¬های مسکونی با ارتفاع متوسط به دلیل ارتفاع محدودشان جمعیت کمتری نسبت به برج¬های مسکونی بلند دارند بنابر این احساس امنیت بیشتری را برای ساکنان خود فراهم می¬کنند با توجه به شناخت آسان¬تر همسایه کمترل آسان¬تر می¬گردد و از آنجاکه ارتفاع ساختمان کمتر است دید به فضاهای عمومی بهتر بوده و تسلط به فضای بیرون و فضای بازی بچه¬ها آسان¬تر می¬شود جالب این که چون ارتفاع این ساختمان¬ها بلندتر از ارتفاع درختان نیست تماس چشمی کاملی با گیاهان برای ساکنان به وجود می¬آید. زندگی در افق که برای زندگی در ساختمان¬های بلند و واحد مسکونی بالاتر از ارتفاع صادق است برای مجتمع¬های با ارتفاع متوسط صدق نمی¬کند.
خصوصیت مهم دیگری که دراین ساختمان¬ها وجود دارد این است که درصد بیشتری از واحدهای مسکونی در طبقه همکف می¬توانند فضای باز خصوصی داشته باشند و به همان تعداد واحد تراس¬دار طبقه آخر نیز درصد بیشتری خواهد داشت با طراحی ماهرانه می¬توان دو سوم از کل واحدها را در همکف و یا در طبقه آخر قرار داد حیاط¬های خصوصی در همکف و همچنین تراس¬ها در پشت بام مطلوب¬ترین فضای این واحدها محسوب می¬شوند که این تضاد عمیق با بالکن¬های بادگیر در ساختمان مسکونی بلند می¬باشد.
در مجتمع¬ها واحدهای مسکونی¬ای که از دو طرف پنجره دارند از امتیاز تهویه طبیعی بهره¬مند گردیده و شرایط نورگیری بهتری را دارند معمولاً در مجتمع¬های مسکونی با ارتفاع متوسط واحدها می¬توانند این شرایط را داشته باشند در صورتی که در مجتمع¬های بلند به دلیل وجود راهرو مرکزی این شرایط وجود ندارد صرفه جویی در انرژی از دیگر امتیازهای انی گونه ساختمانها می¬باشد زیرا با توجه به ارتفاع آنها شرایط مطلوب¬تری در مقابله با دمای بالا و اتلاف انرژی حاصله از آن به وجود می¬آید امکان استفاده از انرژی خورشید نیز در این ساختمانها وجود دارد به شرط آنکه ساختمانهای بلند جلو تابش خورشید را نگیرند.
ساختمانهای چند عملکردی
اغلب شهرهایی که از آنها به عنوان شهرهای زیبا، زنده، جذاب و امن یاد می¬شود دارای ساکنینی هستند که یا در مرکز شهر و یادر مناطقی در نزدیک به مرکز شهر زندگی می¬پنند در این مناطق به دلیلا ینکه بیشتری کاربردی اراضی به مسکونی اختصاص می¬یابد حضور 24 ساعته مردم به طور یقین قطعی است و خیابان¬ها نه تنها در طی روز سرشار از زندگی است بلکه کیفیت زندگی در محیط شهری به صورت عمومی مطرح می¬شود و ساکنان به طور ناخودآگاه بر محیط نظارت خواهند دشات برخلاف این مناطق در بخش¬های مرکزی شهر که منحصراً از ساختمان¬های اداری تشکیل شده است فقط بین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر که حضور مردم محسوس است زندگی جریانی عادی دارد و در غیر این ساعات خیابان¬ها خلوت و ناامن می¬گردند.
ایده استفاده چند منظوره از فضاهای شهری فواید اجتماعی و اقتصادی بی¬شماری را دربردارد فایده اجتماعی آن روابط اجتماعی سالم و متعادلی است که بین اقشار مختلف جامعه یعنی کارمندان ادارات، مغازه¬داران و ساکنان واحدهای مسکونی به وجود آورده و برای عابران پیاده در محیط¬های شهری بعد از ساعات اداری امنیت فراهم می¬کند.
استفاده چند منظوره از فضاها به علت ادغام فعالیت¬های مختلف با هم در کاربری از زمین تأسیسات زیربنایی و خدمات شهری صرفه¬جویی اقتصادی به همراه دارد علاوه بر این شبکه¬های ارتباطی نیز مقرون به صرفه می-گردند توجیه اقتصادی جریان وسائل نقلیه فقط تابع تعداد جمعیت و یا تراکم جمعیتی نیست بلکه به تعادل یکنواخت جریان حرکت نیز بستگی دارد در استفاده چند منظوره از فضاها جریان حرکت یکنواخت می¬گردد در حالی که حرکت پر تراکم وسایل نقلیه در ساعات اولیه صبح به طرف مرکز شهر و جریان بسیار روان از طرف مقابل و بر عکس این حالت در بعد از ظهر به طور کلی نمی¬تواند با استفاده چند منظوره از فضاها حذف گردد اما عبور و مرور خیابان¬های مرکز شهر را کم و بیش سبک¬تر خواهد شد.
فایده سهیم کردن خدمات شهری و تأسیسات زیربنایی در فضاهای شهری که چند عملکردی هستند کاملاً واضح است در تعطیلات آخر هفته تعطیلات سالیانه و عصرها بعد از تعطیلی ادارات در طی هفته و در خلال شبها، خیابان¬ها در مناطق اداری کاملاً متروک هستند زیرا ساختمان¬های اداری که در لبه آنها قرار دارند سوای چند نظافتچی و یا نگهبان خالی از سکنه می¬باشند وعملاً این تأسیسات زیر بنایی شهری کامل بدون استفاده می¬مانند امکانات امنیتی نظیر پلیس و یا آتش نشانی باید در مواقعی تعطیلی برای ساختمان¬های اداری فراهم گردد در خیلی از مواقع به علت غیبت کارگران و نگهبانان ساختمان¬ها مراقبت بیشتر از حد معمول نیز لازم می¬گردد.
صرفه جویی در انرژی یک دیگر از مزایای چند عملکردی بودن فضاها می¬باشد با ترکیب فضاهای اداری و مسکونی در یک ساختمان گرمای اضافی حاصل از روشنایی و ماشین¬های اداری و دمای بدن کارمندان در فضاهای اداری از طریق تبادل حرارتی بخشی از دمای مورد نیاز ساختمان را در زمستان فراهم می¬نماید.
تنوع در عملکردها از یکنواختی محیط¬¬هاجلوگیری می¬نماید و تعادلی در ساختار شهری به وجود می¬آورد ظهور ناگهانی یک ساختمان بلند اداری که به طور متناوب در یک محیط کوتاه ظاهر می¬شود ایجاد تنوع می¬نماید در حالی که در یک مجموعه از ساختمان¬های اداری بلند تنوع احساس نمی¬شود یا ارائه استفاده¬های متعدد امکان سرمایه¬گذاری بیشتر می¬گردد ایده چند منظوره بودن کاربری¬ها تضمینی در مقابل رکود ناگهانی در بخشی از فعالیت¬های اقتصادی است و میزان ضررهای مالی پروژه را در چند سال اول که معمولاً بحرانی¬ترین زمان می¬باشد کاهش می¬دهد.
زندگی در مجموعه¬های مسکونی
در بخش¬های قبل به اهمیت نقش فرهنگ در مسکن (به صورت یک واحد مجزا) اشاره گردید در این مبحث می¬خواهیم نقش آن را در یک مجموعه مسکونی بررسی کنیم یعنی مسائل مربوط به همزیستی و همجواری خانوارها.
اصولاً در کشورهای جهان سوم دگرگونی ورود و پذیرش بسیاری از پدیده¬های جدید مانند آپارتمان سریع¬تر از آن صورت می¬گیرد که جامعه بتواند آداب و عادات سنتی خود را پشت سر گذاشته و با فرهنگ کاربرد آنها هم آهنگ شود.
کوچ کردن از روستا به شهر و از خانه سنتی به مجموعه آپارتمانی که یک جابجایی جغرافیایی و فیزیکی است می¬تواند در یک روز، یک ماه و یا یکسال انجام پذیرد ولی فراگیری و فرهنگ پذیری زندگی کردن در آپارتمان دست کم یک نسل زمان و آموزش می¬طلبد.
در کشورها و جوامع صنعتی غربی (که الگوی آپارتمان سازی را از آن گرفته¬ایم) خانه برخی از نقش¬ها و کارکردهای خود را کم¬کم از دست داد بدین معنی که با تبدیل تدریجی خانوار گسترده به خانوار هسته¬ای بسیاری از فعالیت¬هایی چون آماده¬سازی مواد غذایی نگهداری از کودکان و میهمانی دادن و …. به فروشگاه¬ها ، شیرخوارگاهها، باشگاهها، رستورانها و … سپرده شد. علیرغم وجود چنین مراکزی در شهرهای ما بسیاری از رسم¬ها و ویژگی¬های فرهنگی و قومی و شرقی که بر خانوار حاکم است با انتقال از خانه سنتی به آپارتمان به زودی نمی¬تواند عوض شود زیرا مثلاً مهمانی دادن و مهمانی رفتن در بنی ما بسیار مرسوم است و دوستی دو نفر وقتی معنا می¬دهد که به خانه یکدیگر بروند امروزه در جامعه ما به دلایل اقتصادی – اجتماعی و رشد جمعیت آپارتمان¬نشینی پدیده¬ای فراگیر شده و به جز گروهی خاص و ثروتمندان که قادر به سکونت در منازل مجزا و مستقل یا سنتی هستند عموم جامعه ناگزیر از تن دادن به آن می¬باشند بدیهی است که آگاهی طراح از مسایل مربوط به همزیستی خانوارها جهت تدارک محیطی مناسب ضروری است زیرا محیط مسکونی ارتباط تنگاتنگ با ساکنین آن دارد و بی توجهی به این مسئله به نتیجه مطلوبی منجر نخواهد شد از این رو مبحث به عناوین زیر که مهمترین مسایل مربوط به زندگی در یک مجموعه هستند می¬پردازیم:
مالکیت
آزادی عمل کامل در یک خانه یعنی آنچه از آن به عنوان چهار دیواری اختیاری یاد می¬شود امروزه حداقل در یک مجموعه مسکونی (آپارتمانی) مصداق چندانی ندارد این آزادی سابق بر این خانه¬های سنتی بر این خانه-های سنتی معنی داشت که عمدتاً مجزا و مستقل از یکدیگر بودند.
مالکیت آپارتمان¬ها شامل مقدار مکتعب معینی از فضاست باید بدانیم کوبیدن میخ به دیوار باعث لرزش و سرو صدای دیوار در کلیه طبقات می¬شود و نیز آتش¬سوزی بازماندن شیر حمام یا گاز و …. سبب به آتش کشیدن تمامی واحدها خواهد شد و نه فقط یک واحد.
مسأله سر و صدا
سر و صدا، انگیزه بیشترین ناراحتی¬ها، عصبانیت¬ها ، کدورتها و دعواهای همسایگان آپارتمانی است. با توجه به شرایط زندگی امروز و فشارهای روانی موجود در جامعه ما طبیعی است که افراد برای یافتن آرامش به مسکن خود پناه ببرند اما در بسیاری از موارد محل سکونت به جای آنکه سببب آرامش شود باعث تشدید این فشارها می¬شود منشأ این سرو صداها یا از افراد است یا از وسایل و ماشین¬ها شاید ذکر این نکته بی فایده نباشد که اصولاً بلند صحبت کردن از ویژگی¬های مردم ماست به ویژه در جوامع سنتی روستایی و چادرنشینی که به علت زیاد بودن فضای پیرامون افراد بیشتر با صدای بلند با هم صحبت می¬کنند حتی وقتی دو نفر دوست در کنار هم در یک ردیف صندلی اتوبوس نشسته¬اند دیگران را از صبحت¬ها و خنده¬های خود بی¬نصیب نمی-گذارند و اما به مسأله خود که مجموعه آپارتمانی است برگردیم ورود وسایل جدید چون رادیو، تلویزیون و … باعث تشدید مسأله فوق می گردند و صد البته رفت و آمدهای خانوادگی و مهمانی¬ها که در بین مردم ما کمک نیست و در بسیاری موارد سبب مزاحمت¬هایی برای همسایه می¬شود سرو صدای بچه¬ها هنگام بازی و نیز رفت و آمد وسایل نقلیه نیز اسباب زحمت و ناراحتی است.
مالکیت¬ها و مسئولیت¬های مشترک
از جمله عمده تفاوت¬های بین زندگی در یک مسکن و یک آپارتمان مسئله مالکیت¬ها و مسولیت¬های مشترک است منظور مسائلی چون تمیز کردن و مراقبت از محوطه ، فضای سبز، راهروها، پلکان،¬حیاط، حوض، زمین بازی، گاراژ، در ورودی و …. است که نوعی احساس مسئولیت و همکاری بین خانواده¬ها را ملزم می¬سازد مجموعه¬هایی که به وسیله سازمان¬های دولتی، شرکتهای بزرگ و یا مجموعه¬هایی که با سرمایه¬های کلان ساخته و عرضه می¬شود اکثراً دارای سرویس مدریت نگهبانی و مراقبت که با دریافت مبلغی در ماه از ساکنین به آب و برق و آسانسور و نظافت محوطه و کنترل رفت و آمدها رسیدگی می¬کند.
اما در مجموعه¬های آپارتمانی محدود (به تقریب بین 4 تا 24 واحد مسکونی) که با مشارکت خصوصی یا سرمایه¬گذاری فردی در زمین¬هایی به وسعت متر از هزار متر ساخته می¬شود به ضرورت شورای فصلی یا سالانه تشکیل می¬شود و یکی از ساکنان مأمور می¬شود که کارگری را برای نظافت راهروها، آب دادن به باغچه و …برای هفته¬ای یک یا دو روز اجیر کند معمولاً کدورتها و اختلاف بین ساکنان این مجموعه¬ها به مراتب بیشتر از حالت قبلی است.

اینو هم ببین  دانلود مطالعات کانون پرورش فکری کودکان

تعداد صفحات :150صفحه
لینک کوتاه : https://motaleat.cad30ty.com/?p=1730
نوشته شده در : ۱۳۹۵-۰۱-۲۹
پیشنهاد این محصول به دوستانتانQR:  دانلود مطالعات مجتمع مسکونی
قیمت : 16هزارتومان
لطفا قبل از خرید قوانین را به دقت مطالعه نمایید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *