مطالعات اقامتی تفریحی(نقشه ها+ شیت بندی)
پروژه مجموعه اقامتی تفریحی توریستی
240 صفحه رساله ورد+3 شیت +10رندر +نقشه کامل اتوکد + فایل تریدی باز
فایل اتوکد بسیار کامل دارای تمامی ریز فضاها
فایل تری دی مکس باز قابل تغییر
فایل رساله با فرمت ورد با 240 صفحه مطلب
فایل شیت بندی نهایی 3 شیت کامل بدون نام آماده چاپ
فهرست مطالب
چکیده 13
مقدمه 16
فصل اول فلسفه وجودی طرح 20
مقدمه 21
1-1 مفهوم گردشگری 21
2-2-1 فراغت فعال و غیر فعال 24
3-2-1 نقش گردشگری در گذران فراغت 24
4-2-1 نقش گردشگری در کیفیت زندگی 25
3-1 راهبردهایی در توسعه گردشگری 28
4-1 منابع گردشگری 31
جدول شماره 1-1 منابع و جاذبههای عمده گردشگری (مأخذ : سازمان ایرانگردی و جهانگردی، 1377، 33) 31
5-1 طیف گردشگران 32
جدول شماره 2-1 گروههای عمده گردشگری (مأخذ: همان، 34) 32
6-1 فعالیتهای گردشگری 33
جدول شماره 3-1- انواع فعالیتهای گردشگری (مأخذ : همان، 35) 34
7-1 ضرورت طرحهای گردشگری و نتایج آن 34
8-1 نتیجه گیری 36
فصل دوم مطالعات محیطی طرح 38
2-1-1-2 ویژگیهای تاریخی 39
مقدمه 40
1-2 مطالعات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی 40
1-1-2 استان لرستان 40
1-1-1-2 موقعیت جغرافیایی 40
3-1-1-2 ویژگیهای اجتماعی 41
جمعیت 42
جدول شماره 1-2- جمعیت استان لرستان در سالهای 1345 تا 1375 (مأخذ: گروه آموزشی جغرافیای استان لرستان، 1376، 22) 42
ساختار جنسی و سنی استان 43
4-1-1-2 ویژگیهای اقتصادی 43
5-1-1-2 ویژگیهای طبیعی 44
ویژگیهای اقلیمی 45
7-1-1-2 جاذبههای گردشگری 45
2-1-2 شهرستان بروجرد 46
3-1-2- روستاهای منطقه 47
روستاهای شمال غربی : 48
روستاهای شمالی 48
روستاهای شمال شرقی : 49
روستاهای شرقی و جنوب شرقی : 49
روستاهای جنوبی : 49
روستاهای جنوب غربی : 50
روستاهای غربی : 50
4-1-2 کشاورزی و باغداری در منطقه 50
5-1-2 دامپروری و دامداری منطقه 51
6-1-2 ایلات و عشایر و مردم منطقه 52
2-2 مطالعات پایه 52
1-2-2 منطقه حفاظت شده آب سرد 52
1-1-2-2موقعیت جغرافیایی 52
2-1-2-2- موقعیت طبیعی 53
3-1-2-2 پوشش گیاهی 54
4-1-2-2 حیات وحش 56
2-2-2- اقلیم منطقه 58
تقسیمات اقلیمی: 59
1-2-2-2- عوامل اقلیمی مهم در منطقه آبسرد 59
2-2-2-2- بارندگی 60
3-2-2-2- باد 61
4-2-2-2- تابش 63
5-2-2-2 یخبندان 65
6-2-2-2- رطوبت 66
7-2-2-2- نمودار بیوکلیماتیک ساختمانی 66
8-2-2-2- نیازهای آبی در محدوده سایت 70
3-2-2 – شناخت زمین و خاک منطقه 70
1-3-2-2- زمین شناسی منطقه 70
نمودار شماره 6-2- نمودار بیوکلیماتیک ساختمانی شهر بروجرد 71
تشکیلات زاگرس: 71
2-3-2-2- خاک شناسی منطقه 72
بافت خاک و قابلیت نفوذ خاک 73
ویژگیهای خاک منطقه و محدودیتها: 73
3-3-2-2 – مصالح شناسی 73
نوع مصالح: 74
دامنه های مرتفع: 74
4-3-2-2- ژئومورفولوژی (لرزه خیزی) 74
4-2-2 راههای دسترسی به منطقه 75
5-2-2- قابلیتهای منطقه 75
3-2- نتیجه 76
فصل سوممعماری بومی منطقه 78
مقدمه 79
1-3- مبانی معماری بومی 79
2-3- روند شکل گیری معماری بومی 80
3-3- دلایل کم رنگ شدن معماری بومی در جهان امروز 82
4-3- معماری بومی منطقه 82
5-3- معماری خانه های روستایی 83
1-5-3-نظام فضایی کالبدی روستاها 84
2-5-3- معماری مسکن روستایی 85
3-5-3 – مصالح و شیوه ساخت 88
1-3-5-3- شیوه ساخت 88
2-3-5-3- مصالح 88
6-3- الگوهای طراحی منطقه 89
1-6-3- مسیرهای دسترسی 89
2-6-3- کانونهای تجمع 90
3-6-3- ساختمان و طبیعت 90
4-6-3- معابر عمومی 91
5-6-3- ساخت و ساز و مصالح 91
6-6-3- حصارها 91
7-6-3- آلاچیق و سایبان 91
7-3- نقش اقلیم در معماری بومی 92
1-7-3- ویژگیهای طراحی اقلیمی در منطقه 94
2-7-3- سیستمهای ایستا و پویا 95
سیستم جذب و دفع مستقیم 95
سیستم جذب و دفع غیرمستقیم 96
دیوار ترومپ 96
دیوار آبی 96
بام آبی 97
سیستم جذب و دفع مجزا 97
گلخانه 98
ترموسیفون 98
3-7-3- تدابیر اقلیمی در محدوده طرح 98
8-3- نتیجه گیری 99
فصل چهارمنمونه طرحهای مشابه 101
مقدمه 102
1-4- باغها 102
1-1-4- تعاریف مربوط به باغ 102
2-1-4- تاریخچه و سبک های گوناگون هنر باغ سازی 104
1-2-4- باغهای ایرانی 106
1-1-2-4- باغهای صفوی یا شاه عباسی 106
2-2-4– باغ های ایرانی و ویژگی های آنها 109
1-2-2-4- هندسه باغ های ایرانی 110
2-2-2-4- آب در باغ ایرانی 114
3-2-2-4- گیاهان باغ 116
3-2-4- اشکال باغ ها 118
1-3-2-4- باغ های منظم 118
2-3-2-4- باغ نامنظم 119
4-2-4- اصول بنیادی طراحی باغ 120
1-4-2-4 – خط یا محور 120
2-4-2-4- فرم 121
3-4-2-4- بافت 121
4-4-2-4- رنگ 122
5-4-2-4- مقیاس 123
6-4-2-4- تنوع 124
7-4-2-4- توالی 124
8-4-2-4- تعادل 124
3-4- آب در طراحی پارک 125
4-4- آب در باغ های ایرانی 126
1-4-4- آب و روانشناسی 128
2-4-4- آب و انعکاس 129
آب و تأثیر آن در کاهش درجه حرارت و افزایش رطوبت 129
طراحی آب در سبک های مختلف 130
3-4-4- استخر 132
4-4-4- آب نما 133
5-4-4- چشمه 133
6-4-4- برکه ها یا باغچه های آبی 134
7-4-4- آبشار و جویبار 135
8-4-4- فواره ها 136
9-4-4- آب و مجسمه 137
10-4-4- آب و حیات وحش 137
5-4- موزه ملی آب ایران 138
6-4- مجموعه ورزشی رفسنجان 140
7-4- باغ فردوسی(گسترش باغ جمشیدیه تهران) 142
8-4- باغ شازده ماهان 146
9-4- موزه دریایی اوزاکا 149
10-4- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو 150
فصل پنجمبررسی موضوع طرح واثرات آن در منطقه 153
مقدمه 154
1-5- جاذبههای منطقه و موضوع طرح 154
2-1-5- محدودیتهای منطقه برای طراحی 156
3-5- نقش منطقه در محدوده غرب کشور 157
4-5- نقش منطقه در طرحهای ملی 157
5-5- بررسی حجم قابل انتظار بازدید کنندگان 158
جدول شماره 1-5- آمار بازدیدکنندگان از منطقه آبسرد 158
جدول شماره 2-5- آمار بازدیدکنندگان به تفکیک تحصیلات 159
6-5- بررسی تاثیرات متقابل اجتماعی و فرهنگی و تاریخی بازدیدکنندگان و فضا 160
1-6-5- چگونگی تاثیرات 160
1- فرهنگی 161
2- سنتی 162
7-5- تأثیرات اقتصادی طرح در منطقه 162
1-7-5- بررسی زمینههای اقتصادی جمعیت استفاده کننده 163
2-7-5 بررسی امکان توسعه برخی فعالیتهای اقتصادی منطقه 164
شناخت بنیه اقتصادی : 164
تعیین جایگاه و نقش منطقه : 164
پیش بینی اشتغال 165
3-7-5- بررسی امکان سرمایه گذاری در فضا 165
8-5 نتیجه 165
فصل ششمبرنامه ریزی فیزیکی و معیارها و ضوابط طراحی 167
مقدمه 168
1-6- برنامه ریزی فیزیکی 168
1-1-6- نتیجه گیری جمعیتی 169
جدول شماره 1-6 خلاصه نتیجه گیری جمعیتی 169
2-6- معرفی حوزهها 170
1-2-6- پارکینگ 170
جدول شماره 2-6- برنامه ریزی فضاهای موزه 171
2-2-6- اقامتگاه (هتل) 171
آیین نامه و ضوابط هتل در ایران 171
جدول شماره 3-6- آیین نامه و ضوابط هتل در ایران (مأخذ: دفتر ایرانگردی و جهانگردی، 1376، صص15-10) 172
3-2-6- موزه 188
پیدایش موزههای تاریخی طبیعی 188
اهداف موزههای تاریخ طبیعی 188
بخشهای موزههای تاریخ طبیعی 189
ایمنی و حفاظت 189
نور در موزه 190
نور طبیعی 192
جدول شماره 4-6- برنامه ریزی فضاهای موزه 193
4-2-6 رستوران 194
جدول شماره 6-6 برنامه ریزی فضاهای غذاخوری کارکنان 196
5-2-6 آزمایشگاههای پژوهشی 196
روکار سطوح 197
6-2-6 اداری 197
جدول شماره 7-6 برنامه ریزی فضاهای اداری 197
جدول شماره 8-6 برنامه ریزی حوزه روابط بین الملل 199
3-6-نتیجه گیری 200
فصل هفتممعرفی پروژه و اهداف آن 201
مقدمه 202
مقدمه 202
1-7- اهداف و عملکردهای پروژه 202
1-1-7 حوزه فرهنگی 203
– کارگاههای صنایع دستی 204
2-1-7 حوزه اقامتی و استراحت 204
– آلاچیقها 206
3-1-7 حوزه ورزشی 206
4-1-7 حوزه پژوهشی 206
5-1-7 حوزه تفریحی 207
6-1-7 حوزه اداری 207
2-7 توجیه اقتصادی طرح 209
1-2-7 فازبندی پروژه 209
فاز یک پروژه 209
فاز دو پروژه 210
فاز سه پروژه 210
3-7- نتیجه گیری 211
فصل هشتمبررسی سایت و ایدههای طراحی 212
مقدمه 213
1-8- ایدههای کلی 213
1-1-8- منابع و جاذبههای طبیعی 213
2-1-8 منابع و جاذبههای اجتماعی و فرهنگی 214
2-8 طراحی فضای سبز 214
1-2-8 امکان ایجاد منظر با توجه به کاربریهای پیشنهادی 215
2-2-8 لزوم حفظ دید به سمت سایت 215
3-2-8 ایجاد کریدور سبز دور سایت 215
4-2-8 لزوم حفظ گیاهان بومی 215
3-8 پیشبینیهای طرح برای حفظ اکوسیستم منطقه 216
4-8 شناخت سایت 216
1-4-8 وسعت فضا 217
2-4-8 موقعیت فضا 217
3-4-8 فرم فضا 217
4-4-8 نظام شکلی استقرار 217
5-8 مطالعات کالبدی 218
7-8 دیدهای مطلوب به سایت 219
8-8 جهت گیری ساختمانها در مجموعه 220
9-8 نتیجه گیری از بررسی سایتها و عملکردهای مناسب برای آنها 220
10-8 ورودی به مجموعه 221
11-8 عملکردهای پیش بینی شده 222
1-11-8 پارک حاشیه سایت 222
2-11-8 مجموعه پذیرایی و اقامتی 222
3-11-8 موزه شناخت 222
12-8 روند طراحی 223
1-12-8 باغ ایرانی 223
13-8 سازه 224
14-8 تاسیسات 226
سیستم تهویه یکپارچه با کانال 226
سیستم تهویه یکپارچه فن کوئلی 227
سیستم چیلر مرکزی با فن کوئل آبی 228
سیستم چیلر مرکزی با هواساز و کانال 230
– امکان تمیز کردن هوا با استفاده از فیلترهای مناسب در مسیر کانال هوای تازه دستگاههای هوا ساز. 231
چکیده
«آفریدنش … آواز خداوند است که ما میخوانیمش»
در این روند آفرینش، سفر و گردشگری همواره الهام بخش بوده است. روح کندوکاوگر انسان در مسیر جستجوی خویش از طبیعت و تجاربی که از آن اندوخته بهره بسیار برده و شناختی که از خوب دیدن در جهان بدست آورده راهگشای او در پیچیدگیهای زندگی بوده است. هر سفر به شرط توجه، انسان را به حقیقت هستی نزدیکتر میکند پس در چگونگی ایجاد رابطه بین انسان و طبیعت که در نهایت به آفرینشی زیبا میانجامد باید ژرف اندیشید و استوار قدم برداشت.
معماری از زمینههایی است که در آن میتوان برای نحوه این ارتباط به تعریفی مناسب دست پیدا کرد و با برنامه ریزی طبق مبانیای که این رشته از شناخت انسان و شناخت طبیعت ارائه میدهد، ترکیبی متعادل بدست آورد که راه انسان را برای شناخت از طریق سفر، کوتاهتر میکند و به او طبیعت و حقیقت آن را میآموزد.
معماری در این برنامه ریزی با گردشگری و برنامههای آن دررابطهای مستقیم قرار میگیرد. در حال حاضر به طوری که از مجموع مطالعات و نظرات درباره وضع گردشگری در ایران برمیآید، متأسفانه این فعالیت عظیم جهانی، با نوعی رکود و وقفه در کشور روبروست که برای حل آن نیاز به اهداف و سیاستهای کلان، ایجاد نظام برنامه ریزی گردشگری در مقیاس محلی و ملی و و بین المللی ایجاد هماهنگی در مدیریت گردشگری میباشد.
در این برنامه ریزیها پرداختن به نقش معماری در توسعه گردشگری و جذب توریست از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این میان حتی پرداختن به طرحهای ضربتی و کوتاه مدتی که منطبق با اهداف کلان و دراز مدت برای توسعه گردشگری هستند، بسیار تأثیر گذار و مهم میباشد.
طرح این پروژه با توجه به موقعیت منطقه از نظر توریستی، باعث پیشرفت چشمگیر صنعت توریسم در این ناحیه میشود. ضمن اینکه با گسترش نظارت محیط زیست بر ناحیه به حفظ اکوسیستم طبیعی آن کمک میکند.
“برای پدرم،
عاشق ترین ترانهای که شنیدهام؛
و مادرم،
وسیع ترین مهربانی بی بهانه زندگیام.”
مقدمه
نیاز انسان به طبیعت، نیازیست انکار ناپذیر، سفر در طبیعت و هم اقامت در آن و مأنوس شدن با آن در ساختن روح انسان بسیار تأثیر گذارند و معماری از عوامل تعیین کننده نحوه اقامت و بی شک نحوه برخورد او در این اقامت با طبیعت است. معماری علاوه بر این که به ایجاد رابطه با محیط طبیعی کمک میکند، وظیفه محافظت از آن را در برابر آسیبهایی که از طرف انسانها به آن وارد می شود برعهده دارد تا تخریب گریز ناپذیر محیط بدست انسان را به حداقل برساند.
منطقه آبسر و یکی از مکانهایی است که ناهماهنگی بین انسانهای دوستدار طبیعت با محیط طبیعی در آن نتیجهای جز آسیب و تحلیل رفتن پیوسته زیباییها بدست علاقمندان به آن نداشته است. منظور از ناهماهنگی، همان نداشتن درک صحیح انسان از محیطی است که برای لذت بردن و استراحت، از فضاهای شلوغ و پردغدغه. به آن پناه میبرد. حضور معماری در این مکان تفریحی و طبیعی میتواند با ساماندهی فضا و در نتیجه عملکرد انسان، هم بهره او را از محیط افزایش دهد و هم محیط را از اسیب او در امان دارد.
هدف از این مجموعه توریستی – تفریحی، فهمیدن نحوه برخورد و درک صحیح و رسیدن به ماهیت دریاچه است و اینکه بدانیک به کدام دلایل به بازدید دریاچه میرویم و راه مناسب برای دستیابی به اهدافمان چیست.
تعریف پروژه
پروژه در کنار یک محیطی مسطح در کنار کوههای لرستان در نظر گرفته شده است. این پروژه شامل اقامتگاه و امکانات تفریحی برای گردشگران در محدوده سایت و نیز فضاسازی مناسب مسیر کوهستان در ضمن حفظ کردن خصوصیات طبیعی آن و شاخص نمودن مسیرهای خاص و چشم اندازهای زیبا و نیز ایجاد محلهای اقامتی در کنار ورزشگاه به صورت اقامتگاههای بومی منطقه میباشد.
اقامتگاه، شامل هتل برای اقامت چند روزه بازدید کنندگان و اقامتگاههای موقت به صورت بومی و سوئیت برای علاقمندان به این نوع اقامت میباشد.
امکانات تفریحی شامل امکانات ورزشیاز قبیل تنیس، شنا، اسب سواری، و … و نیز ورزشهای زمستانی با توجه به برفگیر بودن منطقه میباشد. البته تمامی طرحهای برنامه ریزی شده با توجه به ظرفیت منطقه و مسائل زیست محیطی آن در مطالعات آتی صورت خواهد گرفت.
به دلیل پوشش غنی گیاهان دارویی آزمایشگاه و مراکز تحقیقی برای محققان ایجاد خواهد شد.
اهداف پروژه
دربخشهای پیشین در مورد اهداف پروژه توضیحاتی داده شد اما به طور خلاصه هدف از این طرح را در موارد زیر میتوان بیان کرد:
– ساماندهی فضای طبیعی برای استفاده مناسب انسان
– حفاظت از محیط زیست در مقابل آسیبهای وارد از طرف استفاده کنندگان
– توجه به مسأله اکوتوریسم و جذب گردشگران
– کمک به اقتصاد منطقه
این اهداف کلان پروژه به کمک اهداف کوچکتری که در زیر آمدهاند دنبال میشوند :
– ایجاد امکانات اقامتی مناسب برای بازدیدکنندگان
– ایجاد زمینههای مناسب برای شناخت منطقه و استان به کمک ساخت موزه، نمایشگاههای موقت و دائم، بازارچهها و …
آنچه در بالا آمد خلاصهای بود از تعریف این پروژه توریستی – تفریحی- پژوهشی برای برخورد مناسب تر و مفیدتر انسان با طبیعت پیش بینی شده است.
فصل اول فلسفه وجودی طرح
مقدمه
پیش از پرداختن به موضوع پروژه در این فصل گردشگری و نقش آن در زندگی افراد جامعه بررسی شده است. پس از آن انواع فراغت، روشهای توسعه طرحهای گردشگری، انواع گردشگران و منابع گردشگری و در نهایت پیشنهاداتی برای بهبود این صنعت داده شده است.
1-1 مفهوم گردشگری
امروزه در جهان با توجه به دیدگاههای جدید در مورد گردشگری و تعاریف نهادهای جهانی، پدیدهی گردشگری به عنوان بخشی از تمدن معاصر و یک شیوهی جهانی برای تأمین نیازهای معنوی انسان و ارتقاء کیفیت زندگی از طریق همبستگی جوامع و فرهنگهای کوچک و بزرگ، محسوب میشود. از این دیدگاه گردشگری شامل سه عرصه اصلی محلی، ملی و بین المللی است که از هم جدایی ناپذیرند. در واقع در پیوند و همکاری این سه بخش است که اهداف عالی و نهایی گردشگری تحقق پیدا میکنند و حتی رونق و نتایج اقتصادی گردشگری نیزبه این همکاری وابسته است.
گردشگری اگر چه معمولاً به عنوان یک صنعت سودآور و اشتغال زا مطرح میشود ولی به هیچ وجه یک پدیدهی صرفاً اقتصادی نیست. گردشگری در ماهیت خود یک پدیدهی پیچیدهی اجتماعی است که از ابعاد گوناگون اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی، فرهنگی و مدیریتی برخوردار است. در واقع ارزش اقتصادی و سودآوری آن از کیفیت و ارزشهای اجتماعی و فراغتی آن منشأ میگیرد. از این رو فعالیت گردشگری وقتی از نظر اقتصادی مفید و سودآور خواهد بود که از نظر اجتماعی و فرهنگی ارزش آفرین باشد.
2-1 جایگاه گردشگری در زندگی امروز
1-2-1 ضرورت برنامه ریزی برای زمانهای فراغت
طبق نظریههای جدید برنامه ریزی، تأکید بر اهداف صرفاً کالبدی و تصمیم گیری از بالا به ویژه در زمینه هایی که به زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم مربوط میشود، به هیچ وجه قابل قبول و کارساز نیست. در این مورد آنچه که لازم است، تعیین اهداف و راهبردهای کلان توسعه است که در آنها اهداف گردشگری نیز معلوم و مشخص میشود.
در شهرنشینی جدید، به ویژه در شهرهای بزرگ به دلیل توسعه ابعاد کالبدی، سلطه حرکت سواره، جدایی کار و فراغت و جدایی از محیط طبیعی، ایجاد تعادل در روابط انسان و محیط و چگونگی سامان دادن به اوقات فراغت به عنوان یک نیاز اساسی مطرح گردیده و به یک محور اصلی در برنامه ریزی شهری و محیطی تبدیل شده است.
به نظر برخی از جامعه شناسان، اهمیت فراغت در جامعه جدید شهری به اندازهای است که از آن به عنوان چهارمین بخش فعالیت انسانی پس از کشاورزی، صنعت و خدمات یاد میکنند.
در واقع اگر حیات انسان را به سه عرصه اصلی یعنی کار، خواب و فراغت تقسیم کنیم و تحول آنها را در طول تاریخ مورد مطالعه قرار دهیم در مییابیم که مفهوم فراغت در تمدن و شهرنشینی جدید، ابعادی بسیار وسیعتر پیدا کرده است. شاید بتوان گفت که کار و فراغت، نقشی برابر در زندگی انسان یافتهاند، چرا که هر دو به نیازهای اساسی جامعه پاسخ میگویند. به همان اندازه که کار برای انسان لازم است، فراغت نیز ضرورت دارد و چون از اجبار و ضرورت بیرونی آزاد است توان عظیم تری برای بالندگی انسان دارد.